Nincs utánfutó Knott nélkül!
Minden alkatrész egy kézből.

Le van zsírozva? 2 jótanács a vonógömb karbantartásához

Aki rendszeresen használ utánfutót, bizonyára nagy gondot fordít a megfelelő, időszakos karbantartások elvégzésére. Ehhez számtalan segítséget kap weboldalunkon. Külön ajánljuk figyelmébe az utánfutó tavaszi felkészítéséről és az utánfutó téli felkészítéséről szóló cikkeinket.

Bár az Autóflex-KNOTT Kft-nek nem profilja a vonóhorog gyártás, azonban mivel az utánfutó és a vontató jármű közötti elsődleges kapcsolat egyik fontos eleme, érdemes vele foglalkoznunk. Most szeretnénk kiemelni két fontos, a vonógömböt érintő karbantartási munkálatot, amelyet az év során folyamatosan szükséges végezni.

Kell zsírozni a vonógömböt?

A legtöbb tulajdonos vonógömb védőkupakkal (vagy éppen régi teniszlabdával, esetleg tejszínhab flakon kupakkal) védi a vonógömbjét, amikor az nincs használatban. Viszont talán még rutinosabb utánfutófelhasználók körében sem feltétlen ismertek a vonógömb zsírozásának a legfontosabb szabályai.

Alapesetben tisztán kell tartani és zsírozni kell a vonógömböt, valamint a kapcsolófej gömbhöz kapcsolódó részét. Sőt, ha már a zsírozásnál tartunk, a kapcsolófej mozgó alkatrészeiről se feledkezzünk meg!

A ráfutófék mechanizmussal ellátott utánfutók esetében ez egy kicsit másképpen van.

Ebben az esetben a vonógömböt és a kapcsolófej gömbhöz kapcsolódó részét csak akkor szabad zsírozni, ha a kapcsolófej nincs ellátva menetstabilizátorral (Stabifix), ugyanis a stabilitást két kis

fékpofa vonógömbre szorításával érné el, amely a zsíros gömbön nem működne hatékonyan. Általában a menetstabilizátorral ellátott kapcsolófejeket lakókocsiknál, lószállító utánfutónál használják, amely segít megakadályozni az utánfutó nagy, oldalirányú kilengéseit, és sokkal komfortosabbá, biztonságosabbá teszik az utánfutóval való közlekedést. Stabifix használata esetén a vonógömböt és a kapcsolófejet is szárazra kell törölni, mert csak így biztosítható a Stabifix működése.

A ráfutófékes mechanizmussal ellátott utánfutók esetében szükséges még az úgynevezett zsírzószemek zsírozása is. A zsírzószemek általában a ráfutófék mechanizmus házának a tetején találhatók, rendszerint 2 db.

A zsírozásnál nem érdemes nagyon számolgatni, hogy hány km-t tettünk meg, hanem törekedjünk arra, hogy minél gyakrabban elvégezzük! Legalább évente 2x, 3x, illetve minden hosszabb út előtt.

A vonógömb kopottságának ellenőrzése

Rendszeresen ellenőrizze a vonógömb átmérőjét! Amennyiben a vonógömb eléri a 49,0 mm-es átmérőt, lehetetlenné válik a biztonságos közlekedés, ezért a vonóhorog már nem használható. Ott kell mérni, ahol a kapcsolófej nyelve találkozik a gömbbel, ahogy az alábbi képen látható. A vonóhorog cseréje kizárólag szakműhelyben végezhető és műszaki vizsgára is szükség van.

 

Amint látja, egy egyszerűnek tűnő szerkezet is igényli a megfelelő törődést, ami hozzájárul a biztonságos közlekedés lehetőségéhez és az alkatrészek élettartamának növeléséhez.

Ha bármilyen Autóflex-Knott utánfutó alkatrészre van szüksége, akkor megvásárolhatja webáruházunkban, megrendelheti a rendeles@autoflex.hu címen vagy érdeklődjön a belföldi értékesítés +3676502058-as telefonszámán.